Jak zmniejszyć ryzyko chrapania?

Chrapanie to problem, który dotyczy nawet 60% mężczyzn i 40% kobiet w wieku pomiędzy 40 a 60 rokiem życia. W większości przypadków jest to niedogodność, którą najmocniej odczuwają partnerzy dzielący łóżko z osobą chrapiącą. Jednak w niektórych przypadkach może dojść do bardziej poważnych problemów zdrowotnych, związanych z obstrukcyjnym bezdechem periodycznym. Dlatego warto skonsultować kwestię chrapania z lekarzem.

 

W tym artykule przedstawiamy kilka sposobów na zmniejszenie ryzyka chrapania, aby zapewnić sobie, a często również swojemu partnerowi/swojej partnerce spokojny sen.

 

5 prostych sposobów na przeciwdziałanie chrapaniu

 

    1. Trenuj spanie na boku. Najczęściej chrapią osoby, które śpią na wznak, gdyż w tej pozycji język opada swobodnie do tyłu, otwierają się usta i dochodzi do zwężenia kanału nosogardła i cieśni gardła. Aby ograniczyć ryzyko chrapania, warto starać się spać na boku lub na brzuchu. Należy przy tym zadbać również o wygodny materac oraz poduszkę, która zapewni prawidłowe podparcie głowy, szyi oraz kręgosłupa. Poduszka powinna delikatnie podnosić głowę, gdyż zbyt wysokie podparcie zwykle powoduje, że chrapiemy jeszcze głośniej.

 

    1. Zrzuć nadwagę. Osoby z nadwagą, chrapią częściej i znacznie głośniej. Jest to spowodowane przede wszystkim tkanką tłuszczową w okolicach gardła, powodującą ucisk dróg oddechowych.

 

    1. Zrezygnuj z używek. Różnego rodzaju używki, w tym przede wszystkim alkohol, nikotyna oraz leki nasenne i uspokajające, mogą wzmagać chrapanie. Alkohol powoduje zwiotczenie mięśni gardzieli i języka oraz zakłóca pracę ośrodka oddechowego w mózgu. Należy więc ograniczyć spożywanie napojów alkoholowych, w szczególności bezpośrednio przed snem. Podobny efekt wywołują leki nasenne. U palaczy dolegliwości potęguje zalegająca w tchawicy i krtani ślina, która podrażnia gardło i wywołuje obrzęk śluzówki, przeszkadzając w uchodzeniu powietrza z płuc.

 

    1. Przygotuj sypialnię przed snem. Zanim udasz się na nocny odpoczynek, zadbaj o odpowiednią temperaturę (ok. 18-21°C) oraz wilgotność powietrza (40-60%). Sypialnia powinna być regularnie wietrzona, najlepiej bezpośrednio przed spaniem, a także rano. Jest to bardzo ważne, ponieważ suche powietrze w pomieszczeniu prowadzi do nadmiernego wysuszenia błony śluzowej, co jest jedną z przyczyn chrapania.

 

    1. Stosuj środki ułatwiające oddychanie. Są to przede wszystkim, różnorodne preparaty w sprayu mające na celu udrożnienie nosa i nawilżenie śluzówki. W aptekach dostępne są specjalistyczne środki bez recepty ograniczające chrapanie.

 

Skorzystaj z pomocy specjalisty

 

Nasza klinika specjalizuje się w leczeniu chrapania różnymi metodami. Zaliczamy do nich m.in. indywidualnie dopasowane aparaty dentystyczne, które umożliwić oddychanie poprzez rozbudowę górnej szczęki i przesunięcie żuchwy do przodu, co otwiera drogi oddechowe, pozwalając na swobodne oddychanie. Taki aparat powinien być noszony każdej nocy. Znajduje zastosowanie również w leczeniu bezdechu sennego. Jest to metoda całkowicie nieinwazyjna, bezpieczna i nie powoduje dyskomfortu u pacjentów.

 

Kolejnym sposobem na ograniczenie chrapania jest metoda polegająca na noszeniu specjalnej ciasno dopasowanej maski, czyli urządzenia CPAP. Maska przypisana jest do głowy i połączona z wężem przyczepionym do sprężarki. Podczas snu powietrze jest wtłaczane pod ciśnieniem przez nos, by otworzyć drogi oddechowe. Chociaż urządzenie zapewnia 100% skuteczności, to jednak większość nie jest w stanie zakończyć terapii z powodu znacznego dyskomfortu powodowanego przez m.in. hałas z pompy, podrażnienia skóry w miejscach kontaktu z maską, suchość nosa i gardła, bóle głowy itd. Niestety korzystanie z CPAP obciążone jest dużym ryzykiem powikłań ze strony biochemii organizmu (zwłaszcza równowagi pH) i zaburzeń pracy nerek.

 

Kiedy wszystkie nieinwazyjne metody zawodzą, lekarz może zlecić wykonanie zabiegu chirurgicznego. Jest to metoda najbardziej inwazyjna, dlatego wykonuje się ją wyłącznie u pacjentów, u których problem jest bardzo poważny i stanowi realne zagrożenie dla zdrowia, głównie w sytuacji występowania chrapania połączonego z bezdechem sennym.

 

Jak zmniejszyć ryzyko chrapania?